Steeds meer wordt wel duidelijk dat de komst van internet een vooruitgang is van het kaliber boekdrukkunst en stoommachine. Informatie reist de wereld rond in nanoseconden. Oorlogen worden informatie-oorlogen.
De consequenties van één aspect van deze vooruitgang zijn vooralsnog onduidelijk: hoe ontwikkelt zich bij jongeren het menselijk brein nu kennis niet meer aangeleerd hoeft te worden, maar altijd binnen handbereik is op een smartphone?
Jaarlijks zie ik een nieuwe groep studenten op de universiteit aankomen en ieder jaar weer lijken ze slechter in staat om zelfstandig verbanden te leggen. Dat kan een zoekmachine niet.
Een contra-intuïtieve aanbeveling daarom: rem het gebruik van ICT op de middelbare school af en keer ten minste voor een deel terug naar het klassieke onderwijs: kennis uit boeken en inzichtvragen bij repetities. Zonder digitale hulpmiddelen.
geplaatst in Trouw, 4 september 2012
Hoi Henk
Dit artikel in Trouw ook gelezen? http://www.trouw.nl/tr/nl/6926/Filosofisch-elftal/article/detail/3359798/2012/12/07/Tasten-technologie-en-communicatiemiddelen-ons-concentratievermogen-aan.dhtml
Groet!
Joanneke
Reactie door Joanneke — 11/12/2012 @ 3:38 pm
Had ik niet gezien, maar met de geponeerde stelling ben ik het helemaal eens!
Reactie door henkvanputten — 11/12/2012 @ 3:41 pm